Etapele dezvoltarii emotionale la copii in functie de varsta – psihoterapeut Isabela Mihut | Demamici.ro

Etapele dezvoltarii emotionale la copii in functie de varsta - psihoterapeut Isabela Mihut | Demamici.ro

Psihoterapeutul Isabela Mihut a detaliat lucrurile pe care orice parinte trebuie sa le cunoasca despre etapele dezvoltarii emotionale la copii, intr-un material exclusiv pentru demamici.ro.

Depresia postnatala explicata de psihoterapeutul Isabela Mihut - cauze, simptome, tratament | Demamici.ro

Care sunt etapele dezvoltarii emotionale? Ce achiziții au copiii mici din punct de vedere emotional? Cand incep sa-si conștientizeze emotiile?

Copiii se nasc cu nevoia de a se conecta cu ceilalti. Nevoile de conectare si contare sunt nevoi de baza. Potrivit piramidei nevoilor a lui Maslow, la baza stau nevoile fiziologice, apoi cele de securitate, adica copilul sa se simta in siguranta pentru a putea explora lumea inconjuratoare, apoi nevoia de apartenenta si de a fi iubit, nevoia de stima de sine si in varful piramidei sta nevoia de actualizare de sine.

Nou nascutul depinde de parintii lui, de felul cum acestia ii satisfac nevoile fiziologice si de felul cum il manipuleaza. In acest fel se formeaza atasamentul fata de persoanele care-l ingrijesc.

Atasamentul este piatra de temelie in dezvoltarea emotionala a copilului. In perioada de pana la 18 luni se pun bazele sentimentului de securitate, capacitatii de autoreglare a emotiilor si abilitatile de self control.

Dezvoltarea emotionala include interactiunea sociala, constientizarea emotiilor sale si a celorlalti si abilitatea de a se linisti singur, dar aceste abilitati se vor dezvolta pe parcursul evolutiei cognitive a copilului.

Etapele dezvoltarii emotionale la copii in functie de varsta

Potrivit Mental Health Promotion and Early Intervention – Northamptonshire dezvoltatea emotionala a copiilor poate fi impartita pe categorii de varsta:

0-6 luni

  • dupa nastere bebelusii invata sa se adapteze vietii extrauterine si sa dezvolte conexiunea cu apartinatorii
  • bebelusii plang, rad, sug, se agata, stabilesc contact vizual pentru a-ti transmite mesajul ca au nevoie de tine si de iubirea ta
  • au nevoie sa fie tinuti in brate, chiar plang mai putin si se simt in siguranta daca simt pielea si mirosul mamei
  • iti transmit cand au nevoie de liniste prin gesturi, adica intorc capul sau devini agitati in bratele tale
  • pe parcurs ce cresc isi dezvolta abilitati de a se simti confortabil de unul singur pentru perioade din ce in ce mai lungi

Dezvoltarea fizica si motorie a copilului (4-6 luni) | Demamici.ro

7-18 luni

  • bebelusilor de aceasta varsta le place sa atinga lucrurile din jurul lor, sa le cunoasca ducandu-le la gura
  • Sa priveasca ce se intampla in jurul lor
  • Incep sa faca diferenta intre persoane familiale si cele nefamiliale
  • Incep sa faca conexiuni intre expresia faciala a apartinatorilor si tonul vocii acestora, ex: fata vesela si ton linistit sau fata furioasa si ton ascutit
  • Incep sa se linisteasca cautand sa suga degetul sau sa se joace invatand ca parintii nu sunt imediat disponibili, dar asta doar daca pana atunci parintii au inteles nevoile bebelusului si i le-au satisfacut

Etapele dezvoltarii emotionale la copii in functie de varsta - psihoterapeut Isabela Mihut | Demamici.ro

Vezi si: Teama de abandon si atasamentul anxios ambivalent al copilului | Demamici.ro

Etapele dezvoltarii emotionale la copii in functie de varsta

18 luni -3 ani

  • In aceasta perioada copiii devin din ce in ce mai independenti, dorind ca lucrurile sa se intample asa cum vor ei. Ei arata comportamente extreme, de la dependenta la nevoia de independenta, trec rapid de la agresivitate la liniste, de la nevoia de ajutor la incapatanare
  • Sunt foarte atenti la tot ce se intampla in jurul lor, dar inteleg lumea cu propriile abilitati cognitive
  • Le place sa testeze limitele, dar are nevoie de ele pentru ca ii ofera un sentiment de singuranta (n.r. – adica ma pot baza pe parintii mei, ei sunt adultii)
  • Tantrumurile sunt specifice varstei, iar copiii au nevoie sa fie iubiti, tinuti in brate, calmati, intelesi
  • Isi exprima sentimentele si invata cel mai usor prin joaca. Invata si sa le numeasca frica, bucurie, tristete, furie
  • Incep sa faca legatura intre „cauza –efect” si invata din experientele anterioare, amintindu-si cum s-au simtiti. Aici pot interveni parintii explicandu-le ce simt pentru a le fi mai usor sa le numeasca.
  • Au nevoie sa li se explice inainte de anumite schimbari sau despartiri, acest lucru ajutandu-i sa-si gestioneze sentimentele si sa se simta in siguranta.

Etapele dezvoltarii emotionale la copii in functie de varsta - psihoterapeut Isabela Mihut | Demamici.ro

3-5 ani

  • Copiii incep sa se joace mai mult cu alti copii si sa fie suparati cand trebuie sa plece
  • Devin mai increzatori in fortele proprii, dar inca au nevoie de atentia parintilor
  • Incep sa-si exprime sentimentele prin cuvinte, dar si prin actiuni
  • Incep sa devina constienti de sentimentele celor din jur
  • Au o gandire magica si sunt convinsi ca dorintele devin realitate, iar adultii trebuie sa fie atenti cand discuta cu ei despre lucruri importante

Vezi si: Depresia postnatala explicata de psihoterapeutul Isabela Mihut – cauze, simptome, tratament | Demamici.ro

Material scris cu sprijinul psihoterapeutului Isabela Mihut.

Cabinet Individual de Psihologie Isabela Mihuț, Timisoara, str. Ion Ionescu de la Brad nr 1, et 2, interfon, 06, pentru programari sunati la tel: 0722324008.

Depresia postnatala explicata de psihoterapeutul Isabela Mihut - cauze, simptome, tratament | Demamici.ro

  • Isabela Mihut – Psihoterapeut adlerian treapta de specializare autonom, logoped, psiholog clinician treapta de specializare autonom.
  •  Membru al Colegiului Psihologilor din Romania, reprezentant al judetului Timis la Conventia Nationala a Colegiului Psihologilor.
  • Membru al Federatiei Romane pe Psihoterapie, membru al Asociatiei pentru Psihologie si Psihoterapie Adleriana din Romania.
  • Membru al Asociatiei Specialistior in Terapia Tulburarilor de Limbaj din Romania.