Imunitatea se formează și prin contactul cu virusuri și bacterii. Cum ne protejăm copilul de riscul de a face forme severe ale bolilor | Demamici.ro

Imunitatea se formează și prin contactul cu virusuri și bacterii. Cum ne protejăm copilul de riscul de a face forme severe ale bolilor | Demamici.ro

Părinții ai căror copii intră în primul an de colectivitate se pregătesc psihic, dar și fizic pentru multe, de fapt, pentru mult prea multe episoade de răceli, viroze, boli digestive și multe alte afecțiuni mai mult sau mai puțin grave. Copilul are nevoie de colectivitate, la fel cum și părinții au nevoie să-și știe copilul bine integrat, socializând cu omuleți de vârsta lui și învățând lucruri noi și utile de la cadre didactice dedicate. Ei, beneficiile colectivității vin la pachet și cu virusuri, bacterii, fungi, paraziți intestinali și toată armata de „crocobauri” care alungă liniștea în familie. Pentru ca cel mic să aibă parte de cât mai multe zile în colectivitate, neîntrerupte de vreo boală, este necesar să fie pregătit din timp. Sistemul imunitar nu se întărește peste noapte. Vorbim despre o „mașinărie” extrem de complexă.

Rolul sistemului imunitar este de a ataca și distruge germenii care au găsit o breșă și au pătruns în corp (bacterii, paraziți, fungi, virusuri). Fiind o mașinărie complexă, care funcționează non-stop, el recunoaște și neutralizează substanțele nocive din mediu și se ocupă cu distrugerea acelor celule din corp care au suferit modificări (ex: celulele canceroase) (1). Un sistem imunitar sănătos reușește să diferențieze agenții patogeni de substanțele comune cu care organismul intră în contact (anumite alimente, praf, polen etc).

Există situații în care sistemul imunitar nu funcționează cum ar trebui. În aceste cazuri apar alergiile sau bolile autoimune (sistemul imunitar nu face diferența între substanțele patogene și substanțele comune inofensive, eliberând anticorpi care atacă celulele sănătoase). Artrita reumatoidă, boala celiacă, scleroza multiplă, tiroidita autoimună sunt doar câteva exemple de astfel de boli.

Cum funcționează sistemul imunitar?

Structura sistemului imunitar este complexă. Acesta este format din: leucocite, anticorpi, sistem enzimatic multifuncțional și organe limfoide (măduva osoasă, timusul, splina, ganglionii limfatici).

Cele mai importante structuri ale sistemului imunitar sunt celulele albe. În momentul în care un agent patogen este identificat, leucocitele (celulele albe) se înmulțesc extrem de rapid cu rolul de a-l îndepărta. De asemenea, „alarma” este dată în întreg organismul, printr-o reacție generală care anunță prezența agentului patogen.

Ce se întâmplă în cazul în care ne confruntăm cu imunitate scăzută? 

Atunci când organismul „lasă garda jos”, probabilitatea apariției unor infecții, inflamații, tumori și alte probleme serioase de sănătate crește.

De ce scade imunitatea? Există anumite afecțiuni care au această consecință reală. Diabetul, SIDA, tiverse tipuri de cancere, tratamentele mai agresive pe bază de citostatice sau cortizon afectează sistemul imunitar. Imunitatea mai poate scădea din cauza problemelor cu somnul, din cauza expunerii la un mediu toxic, a lipsei unei alimentații echilibrate, a stresului și nu numai. Putem preveni slăbirea sistemului imunitar prin adoptarea unui stil de viață cât mai sănătos.

Un stil de viață sănătos constă într-un cumul de factori. Acesta are la bază o dietă sănătoasă și o hidratare corespunzătoare. Respectarea orelor de somn, mișcarea regulată, menținerea greutății corporale sub control sunt doar câțiva dintre factorii care asigură un sistem imunitar puternic. În plus, consumul anumitor alimente ajută corpul să lupte împotriva agenților patogeni. Aceste alimente conțin vitamine, minerale și antioxidanți. În principal, din această categorie fac parte fructele (fructe de pădure: afine, mure, măceșe, zmeură etc, citrice: grapefruit, portocale, mandarine, lămâi etc, rodie etc), legumele (ardei gras, broccoli, usturoi, ciuperci, spanac etc), cerealele integrale, proteinele și grăsimile sănătoase.

Factori care influențează imunitatea

Mai mult decât atât, un stil de viață sănătos contribuie la prevenirea unor boli care pot pune viața în pericol, cum ar fi diabetul zaharat de tip 2, obezitatea, boli cardiovasculare. Într-un articol intitulat „6 sfaturi pentru îmbunătățirea imunității”, „Centrul pentru Prevenirea și Controlul bolilor” oferă informații utile:

O dietă sănătoasă înseamnă consumul unor cantități însemnate de fructe și legume, proteină slabă, cereale integrale, lapte cu mai puține grăsimi și produse lactate. Să mănânci „bine” înseamnă să limitezi grăsimile saturate, sarea, să consumi cât mai puțin zahăr și produse care contribuie la creșterea colesterolului. Când mâncăm sănătos, corpul se bucură de nutrienți care contribuie la întărirea sistemului imunitar. Aveți mare grijă la excese. Consumul în exces a anumitor vitamine sau minerale poate fi dăunător pentru organism. Așadar, discutați cu medicul despre dietă și despre echilibrul alimentar.

Faceți cât mai multă mișcare! Exercițiile fizice făcute cu regularitate contribuie la o stare generală mai bună, un somn mai odihnitor și reduc anxietatea. În combinație cu o alimentație echilibrată, activitatea fizică contribuie la menținerea unei greutăți corporale optime. Respectarea recomandărilor pentru activitatea fizică, specifice categoriei de vârstă, are efecte benefice pe termen lung. De asemenea, există studii care demonstrează legătura între activitatea fizică regulată și beneficiile pentru sistemul imunitar (3).

Mențineți o greutate corporală corespunzătoare! Greutatea în exces poate afecta felul în care corpul funcționează. Obezitatea, definită ca indicele de masă corporală mai mare de 30, în cazul adulților, are un impact semnificativ în funcționarea necorespunzătoare a sistemului imunitar. Obezitatea scade eficiența în cazul vaccinurilor precum cele pentru gripă, hepatita B și tetanus. Pentru a vă putea menține o greutate corporală normală, ideal ar fi să reduceți stresul din viața de zi cu zi, să mâncați alimente sănătoase, să dormiți suficiente ore pe noapte și să faceți exerciții fizice în mod regulat.

Nu ignorați orele de somn! Dovezile științifice arată că deprivarea de somn poate avea efecte negative asupra anumitor părți din sistemul imunitar și că poate conduce la dezvoltarea unui număr considerabil de boli.

Cea mai eficientă metodă de a avea un sistem imunitar sănătos este prin adoptarea unui stil de viață sănătos, însă în cazul deprimării sistemului imun, administrarea unor suplimente alimentare poate fi foarte utilă. Rețineți că pentru orice tratament administrat copiilor trebuie consultat medicul specialist, chiar și în administrarea suplimentelor alimentare.

Imunice de la Sun Wave Pharma este o formulă ce are la bază nevoile și răspunsurile medicilor, cât și protocoalele internaționale de prevenție si tratament. Formula unică în România este alcătuită din Wellmune, Prebilac, Colostru, Vitamina C, Zinc și Vitamina D. Vitamina C, zincul și vitamina D au o contribuție binecunoscută în funcționarea normală a sistemului imunitar.

Beneficiile colostrului sunt numeroase și diverse. Primul lapte matern, produs imediat după naștere, conține imunoglobulină care oferă protecție împotriva virusurilor, bacteriilor și a toxinelor bacteriene. În plus, acesta contribuie la funcționarea normală a sistemului imunitar, menține un status imunitar echilibrat în fața acțiunii factorilor perturbatori, prin acțiune antibacteriană și antivirală.

Wellmune este un polizaharid purificat care activează neutrofilele (65% din totalul de celule ale sistemului imunitar) ce vor fi gata de un răspuns rapid în apărarea antiinfecțioasă de primă linie.

Prebilac este a treia cea mai abundentă clasă de macromolecule din laptele matern, cu un rol foarte important în imunitatea tractului digestiv. Oligozaharidele modulează răspunsul imun indirect, prin reglarea microbiotei intestinale și menținerea funcției de barieră intestinală (efect prebiotic), și în mod direct, prin activarea celulelor imune la nivel sistemic.

Formula nouă ar trebui administrată câte 1 plic pe zi, timp de 30 de zile, (și/ sau la recomandările medicului pentru fiecare pacient în parte).

Puteți cumpăra produsul direct de pe site-ul sunwavepharma.com.

Imunitatea se formează și prin contactul cu virusuri și bacterii. Cum ne protejăm copilul de riscul de a face forme severe ale bolilor | Demamici.ro

Când se formează imunitatea la copii?

Sistemul imunitar al copiilor este într-o continuă dezvoltare până la vârsta de 11-12 ani (4).

  • Nou-născuții beneficiază de imunitate pasivă temporară, fiind protejați de anticorpii primiți de la mamă, în primele luni de viață (5).
  • Între 3 și 6 luni, bebelușul trece printr-o perioadă de vulnerabilitate în fața bolilor întrucât nivelurile de anticorpi sunt cele mai scăzute. De ce? Pentru că anticorpii primiți de la mamă se împuținează, iar producția proprie de anticorpi este încă scăzută.
  • Sugarii încep să sintetizeze anticorpi de tip IgM imediat după naștere, însă ating nivelurile adultului în jur de 4-5 ani.
  • În cazul bebelușilor de 6-8 luni, anticorpii maternali de tip IgG dispar, iar producția proprie a acestui tip de anticorpi atinge valorile adultului când copilul împlinește 7-8 ani.
  • Cel mai greu crește nivelul IgA care ajunge la valorile adultului abia în adolescență.

Într-un articol intitulat „Imunitatea – răspunsuri la cele mai frecvente întrebări” (6), Dr. Adina Magdalena Neagu, Medic primar Alergologie și imunologie, vorbește despre faptul că expunerea la infecțiile comune are un rol important în formarea unui sistem imunitar puternic. În cazul sugarilor și a preșcolarilor, un număr de 7-8 răceli pe an este considerat normal. Pe măsură ce vârsta crește, numărul de episoade de răceală pe an ar trebui să scadă. Așadar, școlarii ar putea „bifa” în jur de 6 răceli, iar adolescenții și adulții în jur de 4, anual.

Cum putem ajuta copilul să scape de durerile în gât?

Durerea în gât (faringita) se manifestă prin simptome precum disconfort și mâncărime, senzație de iritație la nivelul gâtului care se accentuează adesea în momentul în care înghițim. Cea mai comună cauză a gâtului iritat o reprezintă infecția virală, cum ar fi banala răceală sau gripa. Dacă durerea în gât este provocată de un virus nu este necesară administrarea de antibiotic (7). Dacă cel mic a apucat să culeagă vreun virus „năzdrăvan” de la grădiniță sau de la școală, este bine să interveniți de la primele simptome. Aplicat de la primele semne, RinoSun reduce numarul de bacterii de pe suprafața mucoasei cu 80% în 7 zile, ceea ce înseamnă reducerea utilizării antibioticului.

Fluxul exterior puternic și continuu de lichid detașează mecanic și drenează contaminații prezenți la nivelului gâtului, incluzând bacterii, virusuri, celule moarte și resturi celulare. Dispozitivul acționează ca o soluție instantanee de curățare. Curățând mucoasa gâtului, dispozitivul stimulează apărarea și vindecarea acesteia.

Rezultatele clinice arată o reducere rapidă și evidentă a durerii, iritației, roșeței și inflamației, precum și a depozitului albicios de la nivelul gâtului. Reducerea contaminării bacteriene minimizează nevoia de antibiotice. Ajută la prevenirea evoluției infecției de la nivelul gâtului dacă este aplicat din faza inițială a infecției.

Puteți cumpăra produsul direct de pe site-ul sunwavepharma.com.

Imunitatea se formează și prin contactul cu virusuri și bacterii. Cum ne protejăm copilul de riscul de a face forme severe ale bolilor | Demamici.ro

(1) – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279364/

(2) – https://www.cdc.gov/nccdphp/dnpao/features/enhance-immunity/index.html#:~:text=Vaccines%20build%20immunity%20against%20specific,and%20avoiding%20excessive%20alcohol%20use.

(3) – Nieman DC, Wentz LM. The compelling link between physical activity and the body’s defense systemexternal icon. J Sport Health Sci. 2019;8(3):201–217. Accessed May 13, 2021.

(4) – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4707740/

(5) – https://www.nhs.uk/common-health-questions/childrens-health/how-long-do-babies-carry-their-mothers-immunity/

(6) – https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/imunitatea-raspunsuri-la-cele-mai-frecvente-intrebari

(7) – https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sore-throat/symptoms-causes/syc-20351635