Copii

EXCLUSIV. Ce este logopedia și când mergem cu copilul la logoped. Interviu cu Andreea Năstase, președintele Institutului de Logopedie București | Demamici.ro

Ce este logopedia și când mergem cu copilul la logoped. Interviu cu Andreea Năstase logoped. Când începe copilul să vorbească? Fiecare părinte este nerăbdător să își audă prichindelul rostind primele cuvinte. Tresare la fiecare gângurit și simte o bucurie imensă atunci când bebelușul spune acel mult așteptat „ma-ma” sau „ta-ta. Ce se întâmplă, însă, când cel mic ajunge la vârsta de 1 an, de exemplu, și nu articulează încă primele cuvinte, în timp ce alți copii de vârstă lui fac deja acest lucru? Ar trebui să ne îngrijorăm și să apelăm la ajutor specializat? Când și cum ne dăm seama că trebuie să mergem cu cel mic la logoped?

Toate aceste răspunsuri ne-au fost oferite, în exclusivitate, într-un interviu pe înțelesul tuturor de către psihologul clinician Andreea Năstase, logoped, psihoterapeut cognitiv și comportamental și președintele Institutului de Logopedie București.

Ce este logopedia?

Andreea Năstase, logoped: Logopedia este disciplina psihopedagogică care se ocupă de corectarea tulburărilor de vorbire. Prevalența tulburărilor de vorbire este mai mare în rândul copiilor, însă apar dificultăți și în rândul adulților.

Ce este logopedia și când mergem cu copilul la logoped. Interviu cu Andreea Năstase logoped

Când ne adresăm unui logoped? Care este vârsta recomandată pentru terapia tulburărilor de limbaj?

Andreea Năstase, logoped: Logopedului ne putem adresa oricând observăm prezența dificultăților de vorbire. În ceea ce îi privește pe copii, s-a popularizat greșit ideea cum că abia după vârsta de 4-5 ani puteți să veniți pentru a cere părerea specialistului. Întârzierea în dezvoltarea limbajului se poate diagnostica încă de la vâsta de 1 an și jumătate.

La vârsta de 2 ani, copilul reușește să aibă propoziții scurte și simple, de 2-3 cuvinte. Această dificultate apare atât în cazul copiilor cu probleme de neurodezvoltare (spre exemplu Autism , ADHD), dar și copiilor cu întârziere în dezvoltarea limbajului care au un ritm mai lent.  Pentru problemele de pronunție (dislalia), în jurul vârstei de 3-4 ani, în funcție de sunetele afectate.

Există multe alte tulburări ale vorbirii pentru care ne putem adresa logopedului. Tulburările de învățare, acestea sunt patologii specifice copiilor mai mari, de vârsta școlarității, dar care pot apărea și la adulți.

În cazul adulților putem să mai aducem în atenție și dificultățile afazicilor, a persoanelor a căror vorbire este afectată ca urmare a unui AVC sau a intubărilor. De aceea este importantă evaluarea logopedică pentru a oferi un răspuns personalizat.

Există și excepții?

Andreea Năstase, logoped: Sigur, excepțiile sunt reperzentate de copiii și adulții  a căror limbaj se dezvoltă corezspunzător, adecvat vârstei și pregătirii școlare. Avem cazuri în care părinții au venit pentru evaluarea logopedică și în urma evaluării am ajuns la concluzia că nu este cazul să intervenim, limbajul fiind dezvoltat corespunzător vârstei. Există și cazuri în care problemele de limbaj au cauză emoțională și este necesară intervenția unui psihoterapeut.

Ce este logopedia și când mergem cu copilul la logoped. Interviu cu Andreea Năstase logoped

Cât durează o ședință logopedică și câte ședințe se fac pe săptămână?

Andreea Năstase, logoped: Depinde de nivelul de afectare al limbajului. Majoritatea copiilor care nu au o afectare severă a limbajului au 2 ședințe săptămânale, ședința fiind de 50 de minute. Aici este important să menționez și implicarea părinților și implementarea programelor terapeutice și acasă. Zilnic vorbim și este important să avem în vedere acest aspect în evoluția copiilor.

Logopedul este și psiholog? Ce anume poate trata prin terapie?

Andreea Năstase, logoped: Logopedul poate fi și psiholog, în funcție de pregătirea lui. Există logopezi care sunt psihopedagogi cu competențe în logopedie și sunt și psihologi cu competențe în logopedie. Indiferent de caz, suntem toți înscriși la Colegiul Psihologilor din România, care ne și oferă dreptul de liberă practică. Logopedul intervine în terapie asupra tulburărilor de limbaj. Fie că este vorba de întârziere în dezvoltarea limbajului, dificultăți de pronunție, tulburări de ritm și fluență, tulburări ale vocii sau tulburări de învățare.

În cât timp se văd primele rezultate?

Andreea Năstase, logoped: Primele rezultate în terapie sunt influențate de ritmul clientului, modul în care se realizază relația terapeutică și de factorii de mediu în care se întoarce clientul în urma terapiei. În general, primele rezultate se observă după o lună, o lună și jumătate, asta dacă terapia are constanță.

Ce este logopedia și când mergem cu copilul la logoped. Interviu cu Andreea Năstase logoped

În ce constă o ședintă logopedică?

Andreea Năstase, logoped: Depinde de patologia cu care vine clientul în cabinet. Recent am auzit de termenul de „logopedie pură/ clasică”. Acest termen nu există în specialitatea noastră, dar majoritatea utilizează termenul pentru problemele de pronunție. În ședințele de terapie logopedică încercăm să avem o privire de ansamblu asupra cazuisticii și să lucrăm toate elementele implicate în vorbire.

Unele dintre cele mai improtante elemente luate în considerare sunt exerciții de motricitate fină, exersarea mobilității aparatului fonoarticulator (gât, obraji, buze, limbă), educarea respirației (conștientizarea inspirului și expirului pe nas și pe gură și controlul aerului, respirația care implică și diafragma), poziționarea corectă a componentelor aparatului fonoarticulator pentru emiterea sunetelor, emiterea de sunete și masterarea lor în cuvinte, propoziții, poezii și vorbirea curentă, dezvoltarea  auzului fonematic, utilizarea corectă a limbii și structurii gramaticale, scriere și citire. Desigur, nu uităm de stimularea limbajului expresiv și dezvoltarea limbajului receptiv.

Ce legătură există între întârzierea de limbaj, socializare și deficiența de atenție?

Andreea Năstase, logoped: Există o strânsă legătură între elementele menționate mai sus de dumneavoastră. În primul rând, omul este o ființă socială, are nevoie de interacțiunea cu alți oameni pentru a trăi, a crește și a se dezvolta. În lipsa socializării, limbajul se dezvoltă cu mare greutate. De asemenea,  în absența limbajului, sunt afectate și alte laturi, precum cea cognitivă.

În ceea ce privește deficitul de atenței și concentrare, se remarcă adesea și la copiii cu dificultăți de limbaj, însă un factor important este și expunerea la ecrene. Fie că este vorba de televizor, calculator, tabeletă ori telefon, expunerea prelungită la ecran afectează toate aspectele menționate în întrebare și sunt strâns legate între ele. Copiii nu mai sunt prezenți, nu mai socializează și nu mai comunică în afara spațiului virtual, lipsa contactului cu viața reală fiind o adevărată problematică.

Ce este logopedia și când mergem cu copilul la logoped. Interviu cu Andreea Năstase logoped

Care sunt cauzele cele mai frecvente ale tulburărilor de limbaj?

Andreea Năstase, logoped: Cauzele pot fi multiple. De cele mai multe ori este vorba despre un cumul de factori. Cele mai frecvente sunt fie cele de natură neurologică, fie cele provenite din cauza factorilor externi. Aici putem să enumerăm: expunerea la ecrane, lipsa socializării, lipsa structurii și a regulilor, o stimulare necorespunzătorare sau insuficientă a limbajului, menținerea copilului în zona de confort sau infantilizarea lui, absența unui contact autentic cu persoanele de referință (în special în copilăria mică), probleme la nivelul mobilității aparatului fonoarticulator, probleme de respirație, probleme ortodontice.

Ce sfat le dați părinților care au copii cu tulburări de limbaj?

Andreea Năstase, logoped: Recomandarea meu este să nu aștepte prea mult până să caute un răspuns la ingijorări. În momentul în care simțiți că limbajul nu se dezvoltă corespunzător, nu ezitați să contactați un specialist și să primiți o părere avizată. Expresii precum „lasă că o sa vorbească el/ ea”, „sunt alții care au vorbit abia la 5 ani” nu fac decât să vă mențină dezvoltarea copilului pe loc. Este foarte important și de mare ajutor ca problemele să fie identificate cât mai curând posibil. Astfel, cresc șansele de recuperare, iar procesul este mai eficient și mai simplu, atât pentru copii cât și pentru părinți și terapeuți.

Informații utile:

Website: https://andreeanastase.ro/

Site-ul Institutului de Logopedie București: https://institutuldelogopedie.ro/

Pagina de Facebook: https://www.facebook.com/Logopezibucuresti

Grupul de Facebook unde Andreea Năstase postează informații și materiale pentru părinți și logopezi LOGOS – Grup suport pentru logopezi si parinti

Vezi și: Ecranele cauzează întârzieri în dezvoltare, socializare și limbaj! Ce spune logopedul | Demamici.ro

Vezi și: Autismul virtual – cauze, simptome si metode de prevenire! Cat timp ar trebui sa petreaca copilul in fata ecranelor | Demamici.ro

Vezi și: Dezvoltarea motricității fine și grosiere la bebeluși | Demamici.ro

Share

Articole recente

Ce poate mânca o gravidă de Paște. Alimente interzise complet în această perioadă | Demamici.ro

Ce poate mânca o gravidă de Paște. Alimente interzise complet în această perioadă. Alimentația unei…

5 zile

Un copil de doi ani a murit după ce a înghițit bile magnetice. Părinții trag un semnal de alarmă | Demamici.ro

Un copil de doi ani a murit după ce a înghițit bile magnetice. O familie…

o săptămână

Prințul Louis a împlinit 6 ani. Fotografia publicată de Kate Middleton, așteptată de toată lumea: „Vă mulțumim pentru urări!” | Demamici.ro

Prințul Louis a împlinit 6 ani. Fotografia publicată de Kate Middleton, așteptată de toată lumea:…

o săptămână

Iasmina Lungu, două sarcini obținute natural după prima obținută prin FIV. Iasmina, mămică de Sayra: cea de-a treia poveste de naștere | Demamici.ro

Iasmina Lungu, două sarcini obținute natural după prima obținută prin FIV. Iasmina, mămică de Sayra:…

2 săptămâni

Conștientizare și acțiune: E.D.I.T. implementează „Ora de educație rutieră” în 23 de licee, 35 de școli și 34 de grădinițe din București | Demamici.ro

Conștientizare și acțiune: E.D.I.T. implementează „Ora de educație rutieră” în 23 de licee, 35 de…

2 săptămâni